MENOPAUZA – stil de viata si remedii naturiste pentru a depasi instalarea menopauzei

Posted by on May 18, 2011 in Arta de a trai, Cure alimentare, Remedii naturiste, Sanatate, Terapii alternative naturiste, Terapii naturiste, Uncategorized |

 

“Men-o-pause” tradus ar insemna “Barbati-o-pauza” pare a fi un joc amuzant de cuvinte, dar nu e de râs pentru milioane de femei!

Actrita de comedie Rita Rudner de la Hollywood a spus odată: “menopauza la barbati e mult mai distractiva, decat la femei, pentru femei menopauza inseamna sa faci mai putin sex, sa te ingrasi, sa ai bufeuri, pe cand menopauza la barbati (andopauza) inseamna sa te dai la fete tinere si sa incepi sa conduci motocicleta…”

Menopauza este un eveniment biologic normal, care apare la toate femeile. Vârsta medie de  instalare a menopauzei este de 51 de ani; cu toate acestea, această vârstă poate varia între 40 şi 60 de ani.  Menopauza este diagnosticata prin pierderea menstruatiei timp de 12 luni consecutive.

Debutul menopauzei este afectat de:

- bagajul genetic al fiecarei femei,
- bolile de care sufera,
- fumatul,
- indepartarea chirurgicala a ovarelor,
- exista situatii cand menopauza este indusă medical (cum ar fi chimioterapia pentru cancerul de sân)

Estrogenul şi progesteronul au efecte majore asupra sistemului reproducător si a funcţiei urinare, asupra sistemului osos, a metabolismul mineralelor, a funcţiei cardiovasculare, de memorie şi a functiei cognitive. Nivelurile inferioare ale acestor hormoni in sange care scad in aceasta perioada, poate produce simptome neplăcute, dar pot fi tratate corespunzător de fiecare pacienta in parte.

Simptomele ale menopauzei

Simptomele menopauzei variaza de la femeie la femeie, dar vor include, probabil, o combinatie a  următoarelor simtome:

- bufeuri si transoiratii nocturne,
- clipitul des,
- scaderea libidoului sau probleme de sănătate sexuală,
- uscăciune vaginală,
- dispozitii schimbatoare,

Ce este premenopauza?

Premenopauza sau “climacteriu” este faza care precede de obicei,  menopauză şi de obicei, dureaza trei-cinci ani.

Simptomele de premenopauza

Premenopauza poate cauza simptome care se datoreaza modificărilor productiei de estrogen şi progesteron de către ovarele unei femei. Simptomele ce apar in aceasta perioada sunt:

- depresie,
- menstruaţie neregulată,
- dispozitii schimbatoare,
- greata,
- insomni,
- clipitul des,
- transpiratii nocturne,
- scăderea libidoului sau de probleme de sănătate sexuală,
- uscăciune vaginală.

Exista tratamente pentru aceste simptome, dar acestea nu sunt valabile pentru toate femeile  deoarece acestea trebuie să fie discutate cu medicul curant de fiecare femeie in parte.

Este important ca fiecare femeie in parte să înţeleagă ce se poate si trebuie sa fac pentru a avea o sănătate optimă în timpul premenopauzei şi in post-menopauza. Este bine de stiut ca in aceasta perioada femeile au un risc crescut de osteoporoza, boala coronariana, cancer de sân şi boala Alzheimer. Prevenirea şi depistarea precoce a acestor boli sunt condiţiile esenţiale pentru a le trata.

Studii efectuate in SUA la femeile care aveau simtomele menopauzei au reliefat ca femeile practica diferite tehnici pentru a gestiona aceasta perioada din viata lor, cum ar fi : utilizarea tehnicilor de gestionare a stresului, utilizarea plantelor medicinale sau suplimentelor nutritive, unele au folosit terapia prin masaj, altele au abordat diete pe baza de soia, au inceput tehnici de yoga, au utilizat acupunctura, au consultat un medic homeopat sau naturist, etc.

Peste 70 % din femei folosesc suplimente nutritive si plante medicinale pentru a preveni si stopa simtomele menopauzei, iar cele mai utilizate sunt:  soia (42%), ceai verde (34.68%), musetel (20.76%), gingko (20.51%),ginseng (17,97%), echinacea (15.44%) , sunătoare (7.34%).
Plantele precum trifoiul rosu, usturoiul, valeriana, luminita de seara, au fost folosite de mai puţin de 15% din respondenţi.

Abordarea perioadei de menopauza prin terapii naturiste

1. Atitudinea

În ciuda aspectelor incomode ale menopauzei, este important ca aceasta situatie sa fie  perceputa ca o schimbare nu ca o boală, practic ca si o nouă fază a vieţii. Menopauza este o oportunitate de a experimenta viata dintr-o perspectivă nouă si trebuie privita in acest sens,  nu ca si o stare chinuitoare. Pentru unele femei, aceasta include mai puţine obligaţii familiale, este timpul pentru a te privi dintr-un alt unghi, reinnoit si de a descoperi partile favorabile ale acestei perioade, de a pune accent pe prevenirea şi menţinerea calităţii vieţii.

2.  Dieta

Nutriţia adecvată este fundamentală pentru un stil de viaţă sănătos, accentul pe dietă trebuie pus prin introducerea in alimentatie a cat mai multe alimente integrale, neprocesate, cum ar fi:  fructe, legume, fasole, şi uleiuri sanatoase, (uleiurile de in şi de peşte). Zahărul, grăsimile animale şi cafeina ar trebui evitate.

Pentru a sprijini functiile hormonale, sunt recomandate produse din SOIA NEMODIFICATA GENETIC care contin fitoestrogeni si care se comportă ca estrogen in organism, dar într-o măsură mai mică. Cercetarile continua in a vedea care sunt efectele fitoestrogenilor si se sugerează că 40 pana la 80 mg pe zi de  SOIA NEMODIFICATA GENETIC pot fi benefice in bufeuri, uscaciunea vaginala si eventual, ajuta la reducerea colesterolului.

O dieta sanatoasa si exercitii fizice regulate pot ajuta la prevenirea bolilor de inima, a femeilor aflate la menopauza la care acest risc este crescut.  Acest lucru se datorează faptului că înainte de a ajunge la menopauză,  o femeie, are niveluri mai ridicate de estrogen ca si protecţie împotriva LDL (“colesterolului rau”). In timpul menopauzei, acest efect protector se diminuează si scade nivelul de HDL (“colesterol bun”).

3.  Plantele medicinale si tratamentele homeopate

Atunci când se analizează utilizarea terapiilor de substituţie hormonală (HRT) şi utilizarea  hormonilor naturali, este important să se cântărească beneficiile şi riscurile fiecarei femei in parte, înainte de a decide pe ce drum să apuci. Există mulţi factori implicaţi, astfel încât este necesar să se ceară sfatul unui medic calificat si specializat atat in homeoterapie, cat si in endocrinologie.

Medicamentele homeopate pot fi utilizat în timpul menopauzei pentru a aborda atât  simptomele fizice cat si cele emotionale.  Atat tratamentele homeopate cat si acupunctura sunt tratamente individualizate şi pot fi folosite doar la prescriptia medicului specialist.

Un remediu popular naturist este uleiul de uleiul de primulă.
Unele studii realizate in America indica ca uleiul de primulă sau luminita de seara (evening primrose sau Oenothera biennis) este bogat în acid gamma-linolenic (GLA), un acid gras implicat în producerea de substante asemanatoare hormonilor numite prostaglandine. Acesta ar avea efecte semnificative in prevenirea bufeurile de caldura, transpiratiilor nocturne, a insomniilor, a uscaciunii vaginale şi tulburărilor starii de spirit. Cu toate acestea, există puţin suport ştiinţific că uleiul de luminita de seara poate ajuta la tratarea simptomelor menopauzei.
Intr-un raport publicat în 2009, cercetătorii au declarat că există dovezi suficiente pentru a stabili că uleiul de luminita de seara este eficace pentru “cele mai multe indicaţii clinice” (incluzând aici si simptomele asociate cu menopauza).

4. Exercitiile fizice

S-a demonstrat ca exercitiile fizice reduc bufeurile, ajuta la scaderea în greutate şi indeparteaza depresia, este benefica activitatea fizica pentru somn şi pentru a menţine nivelul colesterolului optim.
Yoga, mersul pe jos şi dansul,  sunt deosebit de utile pentru prevenirea osteoporozei, în timp ce aerobicul si exercitiile cardio potejaza sistemul cardiovascular.

Este indicata practicarea unei respiraţii lente, profunde ori de câte ori  simţi ca vine ca un fulger fierbinteala sau transpiratia.
Acupunctura sau iniţierea in yoga, tai chi, precum si meditaţia  ajuta si amelioreaza simptomele menopauzei.

5. Alte terapii pentru bufeurile de caldura si transpiratiile  nocturne si pentru ameliorarea simptomelor menopauzei, este important sa se ia în considerare modificarea stilului de viaţă, aceasta insemnand efectuarea de exercitii fizice în mod regulat, stabilirea unui regim alimentar echilibrat, practicarea tehnicilor de relaxare, şi iniţierea in yoga.

Pentru a atenua sau opri bufeurile, National Institutes of Health (NIH) recomandă evitarea cofeinei, a  alcoolului, a alimentelor picante.

Pentru a evalua starea de sanatate este importanta efectuarea testului hormonal.

La menopauza se identifică deficienţe sau excese de hormoni sexuali estradiol, estrona, estriol, progesteron, şi testosteron.
Acest test poate determina nivelul hormonilor de bază, astfel încât să puteţi lua o decizie corecta si informată cu privire la terapia de substituţie hormonală.

Hormonii “feminini” estrogenii: estriolul, estradiol şi estrona acestia afectează sănătatea intregului corp.

Progesteronul echilibrează acţiunea estrogenului si serveşte ca un precursor pentru alti hormoni şi joacă un rol important în echilibrarea starii de spirit, echilibrarea zahărului din sânge, a libidoului şi a funcţiei tiroidiene, precum şi in sănătatea glandei suprarenale.

Hormonul”masculin” testosteronul, ajuta la mentinerea masei musculare a corpului, la densitatea oaselor, la elasticitatea pielii, a libidoului, este important in producerea celulelor din sânge.

Efectele consumului de soia la femeile aflate la menopauza

Unele femei ajunse la menopauza cresc aportul de soia in alimentatia lor, soia fiind un aliment bogat in substantele numite isoflavone. Izoflavonii sunt cunoscuti ca si substituenti ai hormonilor feminini estrogeni, care scad  la menopauza.

Aceste efecte legate de pierderea de estrogen cum ar fi bufeurile, scaderea masei osoase şi creşteri ale nivelului de colesterol sunt contracarate confor unor studii prin suplimentele cu soia nemodificata genetic.

1. Efectele consumului de soia in bufeuri si transpiratii nocturne

Într-un raport despre menopauza, publicat în 2008 , oamenii de stiinta au descoperit ca femeile care au consumat isoflavone din suplimente de soia intr-o doză zilnică de 40 mg au avut o scadere cu 52% a bufeurile, comparativ cu o reducere de 39% la femeile care au luat un placebo.  Autorii studiului care a durat 12 săptămâni şi a implicat 147 femei aflate la menopauza au concluzionat că suplimentarea cu isoflavone din SOIA NEMODIFICATA GENETIC, poate fi o “alternativă eficientă şi acceptabilă pentru tratamentul hormonal in ceea ce priveste bufeurile la menopauza.”  Unele cercetări spun ca utilizarea pe termen lung a terapiei cu hormoni determina creasterea riscului de boli de inima si accidente vasculare cerebrale.

2) Sănătatea oaselor şi soia

Soia poate oferi o anumită protecţie împotriva pierderii masei osoase la menopauza, în conformitate cu cercetari realizate in 2010 publicate în revista Bone. Analizând 28 de studii pe un total de 2477 de participanţi, s-a constatat că tratamentul cu suplimente de isoflavone din soia a fost legat de o scădere moderată a nivelului de deoxipiridinolinei (o substanţă excretată în timpul distrugerii oaselor).

3) Soia şi colesterolul

In timpul menopauzei, nivelul de LDL “colesterolul rau” poate creşte în timp ce nivelul de HDL “colesterolul bun” poate să scadă. Într-un raport din 2006 al revistei Climateric, cercetatorii au concluzionat ca izoflavoni din soia ar putea avea un “efecte mici, dar pozitive” cu privire la concentraţiile de grăsimi din sânge, precum şi asupra funcţiei cognitive.

Intrebarea care se pune -  ar trebui sa se foloseasca soia timpul menopauzei?

Deşi soia poate fi considerata ca are o anumită valoare pentru femeile aflate in premenopauza si  menopauza, este important in primul rand sa se CONSUME DOAR SOIA NEMODIFICATA GENETIC, apoi să se ia cu precauţie, iar înainte de a creşte consumul de soia sau a suplimentelor de soia sa se aiba in vedere si o discutie cu medicul curant pentru a se stabili ce cantitate este necesara , pentru fiecare femeie in parte. Unele cercetări sugerează că, luând soia în cantităţi mari, aceasta  poate accelera dezvoltarea cancerului la persoanele cu tumori mamare.

4.)   Continenta  si pastrarea feminitatii si tineretii

Pentru a intelege pe deplin ce beneficii si influente poate avea continenta pentru femei si barbati accesati acest articol ”Despre continenta sexuala” si practic cum se face continenta.

Surse si bibliografie :  Johns Hopkins Health Alerts

Magazin Vivanatura